Interviu realizat de Sabina Popic
Promoția 1974-1979, Jurnalism, Universitatea de Stat din Moldova. Înfruntând toate adversitățile Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste, studenții-jurnaliști au încercat să spargă zidurile cenzurii și să lupte împotriva comunismului. Era nevoie de curaj, calitate adeverită și de jurnalista Aneta Grosu, care făcea parte din acea promoție. Despre cum au fost anii studenției în sistemul sovietic ne-a vorbit chiar dumneaei.
Dna Grosu, cum a decurs prima zi la facultate?
Parcă eram un copil care merge prima oară la școală. Eram venită dintr-un sat de la nordul Moldovei, pentru prima dată fără părinți, într-o lume nouă, necunoscută. Din satul meu puteam ajunge la Chișinău doar cu trenul Ocnița-Chișinău. Respectiv, nu puteam călători în fiecare zi de-acasă până la universitate. Din acest motiv, m-au distribuit în caminul nr.7. Nu știu astăzi cum arată căminile, dar atunci erau un fel de casă, un loc în care se legau prietenii. Tot în prima zi am cunoscut și grupa a 3-a de la jurnalism, din care făceam parte.
Ce obstacole ați întâmpinat pe parcursul anilor de învățământ, luând în considerare regimul totalitar de atunci?
Erau situații diferite. Dintotdeauna au existat probleme cu vorbirea în limba rusă, în special a celor veniți de la țară, care nu prea o cunoșteau. Erau multe discipline predate doar în rusă. Ne poticneam, desigur. Au fost cazuri care m-au făcut să înțeleg că trăim într-o țară nu tocmai democratică. Mai mulți colegi de ai mei au devenit victime ale acestei societăți pentru faptul că încercau să se opună acelui regim. Pentru un stil mai rebel, pe care îl aveau cei din grupa noastră, au convocat o adunare cu părinții la facultate, pentru prima și ultima dată. Au făcut-o ca să bage frică în părinții noștri, iar ei, ulterior, să ne poată stăpâni. De asemenea, unii erau exmatriculați nu pentru că nu cunoșteau sau aveau rezultate mai proaste la diferite discipline, ci pentru că încercau să se opună comunismului științific sau studierii unor discipline în limba rusă. Nu aveam puterea de a ne lupta și solidariza cu anumiți oameni. Au fost chiar și cazuri dramatice, când studenții erau alungați, iar rămași pe stradă, se pomeneau fără prieteni și toate aceste circumstanțe îi provocau la sinucidere. În plus, pe atunci se încerca racularea unor persoane la serviciile secrete. Lucrul ăsta se întâmpla într-un mod foarte brutal. De exemplu, aveam un coleg din regiunea Cernăuți, care nu asculta alte posturi de radio decât România. Și “careva” de la universitate, fără știrea și voia lui, își permiteau să intre în cămin la el ca să-l supravegheze, să vadă ce citește, ce posturi de radio ascultă. Băiatul ăsta n-a mai ieșit din probleme.
Într-un regim atât de dur, de ce peripeții ați avut parte, pe o notă mai pozitivă?
Ce-i drept, de aventuri mereu am avut parte. Dacă să vorbim de cele pozitive, o să fac o retrospectivă. Eu încă din școală cunoșteam bine franceza. Când am venit la facultate, ne-au repartizat la o profesoară tânără, laborantă la catedră, care era vorbitoare de limba rusă și vorbea în franceză cu un accent străin limbii franceze. Eu nu mă puteam adapta la pronunția ei și râdeam întruna; nu puteam să-mi frânez râsul când auzeam cum pronunță. Și ea mă dădea afară de la ore. Atunci eu am prins gustul. Exact timp de o pereche puteai viziona un film. Astfel, imediat ce intra profesoara, făceam scene de râs, ea mă alunga afară și așa am vizionat, într-o perioadă scurtă de timp, toate filmele din oraș la ora de franceză. Pe urmă, era oricum mai greu să mă descurc la examen, deoarece femeia era ofensată de comportamentul meu, dar s-a trecut.
Cum s-au reflectat studiile în cariera dvs.?
Eu cred că în cariera mea s-au refletat prieteniile care le-am legat la facultate, nu studiile. Eu până azi am relații foarte bune cu colegile mele de facultate, ne întâlnim periodic la evenimentele de familie. Exemplul lor de a-și trăi viața mi-au înlocuit orele de la universitate, ba chiar m-au ajutat mai mult. Eu întotdeauna încercam să pun pe primul plan copilul meu, dar nu cred că mi-a reușit. Am mari regrete că deseori munca mi-a răpit cea mai mare parte din timp. N-am realizat nimic excepțional ca să fi meritat sacrificiile.
Care sunt avantajele și dezavantajele studenților-jurnaliști de acum față de cei ce au studiat în timpul sovietic?
Noi, de exemplu, n-am învățat nimic despre jurnalismul de investigație. Nu exista această noțiune atunci. Ce-i drept, nici acum nu avem jurnaliști de investigație. Deseori sunt nedumerită că facultatea trimite la stagii, la un ziar de investigație, jurnaliști care habar n-au de așa ceva. Eu am mari obiecții la felul cum universitatea pregătește jurnaliștii pentru muncă. Elementar, nu pot scrie o frază fără greșeli, n-o pot construi logic, n-au idee de surse, n-au responsabilitate. S-a întâmplat că am dat studenților și aparat de fotografiat, și numere de telefoane, și reportofon, iar ei dispăreau pentru câteva zile și nici nu sunau, cel puțin, să anunțe! Eu vreau să văd facultate mai aproape de jurnalism, de activitatea practică. Trebuie să fie selectați cei care într-adevăr vor să facă jurnalism. Din păcate, acum oricine poate învăța dacă are bani. S-a pierdut din farmecul acestei meserii. Le doresc studenților-jurnaliști să citească presă și să învețe limbi moderne, pentru că jurnalismul adevărat se face în altă parte decât Moldova, și să se implice cât mai devreme în domeniu ca să aiba timp să crescă profesional.