joi, 1 decembrie 2011

Eu. Evaluez profesorii.

Comentariu realizat de Olga Secrii

”De ce doar studenții trebuie să ia note de 2, 5 și 10?” ,”Haideți să inversăm un pic rolurile!”, acestea au fost primele reacții ale așa numitei opinii publice la apariția pe piața online a proiectului evaluez.eu.
Inițiativa, mai în glumă mai în serios, i-a venit Elenei și lui Alexandru Zgardan. Elena este acum manager la TEDxYouthChișinău, iar Alexandru profesor la o universitate din capitală. Și pentru că tehnologiile informaționale ne permit să realizăm și cea mai năstrușnică idee, Elena și Alex au decis-o materializeze într-o pagina web.
Pare interesant și chiar justificat site-ul care permite evaluarea profesorilor după gradul de incoruptibilitate, claritatea mesajului, utilitatea informației și interesul pe care ar trebui să-l trezească în studentul pasiv al zilelor noastre. Însă, evaluez.eu a trezit discuții controversate în rândul profesorilor, cei care s-au obișnuit să noteze și au uitat cum e să fii notat. Fiind la una dintre orele dl. Vlad Madan acesta ne-a mărturisit că la început cadrele didactice chiar au fost afectate moral și se gândeau ce nu merge bine și unde sunt ei de vină. Înțeleg reacția lor și mi se pare una umană: nu ne place să fim notați(aici suntem egali cu profesorii)-cu atât mai mult comentați și criticați. Da, accesând site-ul cu pricina, studenții nu doar pot, ci și trebuie să-și comenteze notele și să-și scrie numărul grupei. Cei care țin morțiș să se ascundă în spatele unui comentariu indecent cu atac la persoană, scriu doar un pseudonim. După notare, pagina automat prezintă un top al celor mai buni profesori, care acum îl are în frunte pe dl. Arcadie Gherasim, lector superior la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din USM. Vorbind despre new media, tema evaluez.eu a fost delicat abordată și la unul din seminarele dl. Sergiu Corlat care a spus că a văzut cele scrise, dar nu acordă nicio importanță expunerilor subiective scrise într-un moment de răzbunare.
Ca și student și unul dintre evaluatorii de pe site, văd două părți ale monedei:
Unu. Proiectul ”are dreptul al existență”, vorba dl. Madan, dar trebuie promovată obiectivitatea. Cu cât mai obiectivi suntem, cu atât mai clari în mesajele adresate profesorilor. În opinia mea, nu este bine să căutăm în inițiativa evaluez.eu un refugiu pentru a ne vărsa nervii în urma unei dispute cu reprezentanții cadrelor didcatice. Este imatur.
Doi. Dragii noștri profesori, am fermă încredere că puteți distinge un feedback constructiv și proactiv de unul distructiv și reactiv. Până la urmă, știu că sunteți curioși să mai aflați ce se spune despre dvs.
Totuși, mă înclin cu umila mea modestie spre promovarea conceptului evaluez.eu lansat la începutul acestui an de învățământ și încurajez studenții să-și noteze profesorii, să le ofere critică obiectivă bazată pe fapte reale și să nu uite că ”nu se scuipă în fântână din care bei apă”.
Olga Secrii

Este oare banca prietenul tuturor studenţilor?

Reportaj realizat de Vera Gogu


Aflându-mă pe teritoriul Univerităţii de Stat  aproape în fiecare zi mi se oferă buclete cu informaţii care promovează anumite servicii sau produse.
Într-o zi am colectat vreo 5 buclete, dar unul mi-a atras atenţia „Credite pentru studenţi”, eu fiind interesată în a obţine un credit am hotărât să merg  la bancă pentru a mă informa mai bine.
Broşura  mai conţinea şi un cupon de participare la tragerea la sorţi, o tombolă care îmi oferea posibilitatea să câştig premii băneşti. Am hotărât să-l completez pentru că indiferent dacă voi folosi sau nu serviciile acestei bănci, am şanse de a câştiga, deoarece participarea la concurs nu este condiţionată de achiziţionarea unui produs sau serviciu din oferta băncii. Am scris pe acel cupon datele personale şi am răspuns la trei întrebări legate de creditele pentru studenţi de la această bancă. Ajunsă la sediul central al băncii am pus cuponul în urna special amenajată pentru tombolă şi am întreţinut   un dialog cu managerul de producţie al bancii, Sergiu Statii, care amabil m-a primit la el în birou.
Mai întâi l-am întrebat despre tombola care m-a intrigat. De la dumnealui aflasem că această campaniee promoţională a fost iniţiată cu ocazia celei de a 65-a aniversare a Universităţii de Stat şi că la finele lunii decembrie se vor desemna câştigătorii a trei premii a câte o mie de lei.
Apoi îl rog pe demnul Statii să îmi vorbească despre ofertele de credit ce sunt oferite de bancă. Îi spun că aş dori să obţin un credit Work and Travel, dar sunt interesată şi de creditul Study.
Din broşură aflasem că suma maximă oferită de către bancă la ambele credite este de 30.000 de lei, trebuie să am o vârstă cuprinsă între 18 şi 35 de ani. La fel am aflat ce acte trebuie să prezint.
Iar domnul Statii mă informează că  la creditele pentru studenţi rata dobânzii este de 17%, cu trei procente mai mică decât la creditele ordinare şi că creditul se formează pe numele studentului, dar cu garanţia suplimentară a uniua dintre părinţi.
Studenţii au posibilitatea să ramburseze creditul în trei tranşe şi să beneficieze de o perioadă de graţie de 36 luni.
Încercând să mă convingă să iau un credit domnul Statii îmi mai spune că majoritatea produselor financiare de pe piaţa autohtonă sunt fie inaccesibile studenţilor, fie prea complicate în ceea ce priveşte obţinerea şi utilizarea lor. Această şi-a stabilit ca obiectiv şi a reuşit să creeze un pachet de produse mai accesibile şi mai flexibile pentru studenţi care mereu au nevoie de bani.

Oferta noastră este menită să simplifice viaţa şi să redea adevărata aventură a vieţii de student.Banca noastră  este alături în toţi anii de studenţie, noi ajutăm studenţii să fie independenţi financiar” spune reprezentantul băncii domnul Statii.

Îi mulţumesc domnului pentru informaţii şi mă cobor în holul băncii, mă apropii de o domişoară, care îmi pare a fi studentă. Încep a vorbi cu ea, aflu că o cheamă Irina Cojocaru şi este studentă la Facultatea de Drept.

Din convorbirea cu ea aflu că ea doreşte să obţină un credit pentru aşi achita taxa de studii. “Eu am beneficiat de un crdeit anul trecut, mi-a fost atre de folos şi am fost capabilă sa-l rambursez. Anul acesta iar vreau să utilizez creditul Study.”  îmi spune ea, fapt ce ma încurajat să iau un credit. Totuşi, am părăsit sediul băncii îngândurată.

Pentru a mă decide, dacă este avantajos sau nu să iau un credit de la această bancă, am apelat la părerea uniu expert. Domnul Arcadie Gherasim, lector superior la Universitatea de Stat, îmi spune că rata dobânzii la creditul pe care doresc sa-l obţin este mare.  „E bină că sistemul bancar din Republica Moldova se adaptează la practicile internaţionale,  acum  băncile oferă şanse celor care doresc să studieze dar  care nu au bani de a achita taxele de studii.  17  % este  o rată  a dobânzii înaltă, care nu este stimulatorie. Băncile ar trebui să îşi recupereze dobânzele  din altfel de credite, micşorând rata dobânzii la crditele pentru studenţi la 8-10%, facândule mai atractive.

Cu toate acestea, anul curent,  de credite de la această bancă  au beneficiat 43 de studenţi, valoarea sumei creditate fiind de 350.000 de lei.

Am descoperit arta corală

Reportaj realizat de Vera Gogu

Trei  studente fac exerciţii pentru aşi încălzi vocile înainte ca să înceapă lecţia.  Le întreb de ce au ales anume corul din cadrul Facultăţii de Arte Frumoase.

„Corul înseamnă muzică şi lucru în echipă ceea ce presupune multă înţelegere, răbdare şi armonie între persoane. Corul este o lume aparte, unde totul este artă şi libertate.” îmi răspunde studenta facultătii de Pshihologie, Lena Kitic care părea a fi ruptă de realitate cântând o melodie.

Există muzicalitate în orice lucru de pe lumea asta, însă nu oricine poate face muzică adevărată. Colectivul Corului Lira a Universităţii de Stat constituie studenţi care adoră muzica. De patru ori pe săptămână ei frecventeaza lecţiile de muzică.Tinerii din cor sunt studenţi harnici care fac doua facultăţi în acelaşi timp, facultatea de Arte Frumoase şi  facultatea lor de bază. “Reuşesc  să le îmbin pe ambele pentru că îmi place ce fac în plus niciodată nu stai pe loc, avansezi şi aici,  la cor,  nu îţi este trist nicodată.” spune Cristina Şoldan, studentă  a facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării.

În timp ce discutam cu fetele din cor, în auditoriu intră şi un băiat. Aşteptările mele s-au dat peste cap, eu credeam că acest cor este constituit doar din fete.
 „Este Artur –vocea bărbătească a corului” îmi şopteşte una din fete.
Este ora 17.00 în auditoriu intră Svetlana Veselovschi, dirijorul şi fondatorul corului.  Lecţia începe.

Astăzi studenţii   recapitulează  cântecul  academic Gaudeamus igitur, care mereu este cântat  la ceremoniile universitare a  Universităţii de Stat.
„Gaudeamus igitur.
Iuvenes dum sumus.
Gaudeamus igitur.
Iuvenes dum sumus“. fredonează armonios studenţii din cor.


Iar în a doua parte a lecţiei dirijorul le prezintă o noua compoziţie muzicală. Studenţii se grupeaza după voci,  fie   sopran sau alto,  şi cu notele muzicale în faţă învaţă o noua melodie pentru ei.
Profit de momentul când doamna Veselovschi nu este ocupată şi o întrb câte ceva despre „Lira
De la ea aflu că repertoriul corului este foarte diversificat, el cuprinde compoziţii  dintre  perioada secoluli IX pâna în zilele noastre.
“Corul «Lira» este considerat unul de elită; suntem catalogaţi la clasa A, şi nu spun eu acest lucru, o spun toţi cei care lucrează cu noi“, susţine maestrul Svetlana Veselovschi.
Sunetul muzicii respiră prin pereţii Casei de Cultură din Chișinău din anul 1991.
Ansamblul coral Lira sub bagheta dirijorului Svetlana Veselovschi a susţinut concerte pe mai multe scene muzicale ale Republicii Moldova,  şi a avut turnee  în România, Bulgaria şi Polonia fiind  distins cu numeroase premii.

Constantin Şchiopu: „Cultura trebuie pusă în capul mesei”

Interviu realizat de Vera Gogu 


Poet, dansator, folclorist, cercetător ştiinţific şi  coregraf,  Constantin Şchiopu, confernţiar universitar la Facultatea  de Jurnalism şi Științe ale Comunicării este pasionat de tot ceea ce este frumos.

În 1996 la liceul Dante Alighieri a înfiinţat un cerc de dansuri  pe care la numit iniţial  Hora, pe parcurs devenit  Hora-Horiţa.


   De unde vine pasiunea dvs pentru dans?
Eu sunt dintr-o zonă în care dansul este în mare cinste. Sunt din raionul Cahul, iar după cum se ştie acolo se dansează bine şi mult.  Pasiunea mea se trage de la horele la care am fost în satul meu Chişliţa Prut.

   Care sunt stilurile de dans care vă plac cel mai mult?
Dansurile   populare. E stilul care îmi place cel mai mult mult, pentru că dansul popular e dansul în care regăsim sufletul românului, e dansul prin care îţi poţi exprima toate trăirele.

   Ce va determinat să deveniţi coregraf?

După cum se ştie majoritatea coregrafilor sunt dansatori care s-au retras. Eu nu sunt o excepţie.  Am fost dansator profesionist, am dansat pentru  orchestra de  muzică populară Fluieraş, condusă

de regretatul Serghei Lunchevici.

Am în spate o şcoală de dans unde am făcut alfabetul dansului ..acolo am obţinut multe dintre acele deprinderi de dans. Un alt factor ar mai fi munca  mea sistematică în acest domeniu.

   Ce calităţi trebuie să posede un coregraf?
Un coregraf trebuie să posede perseverenţă şi o stare fizică foarte bună. Un coregraf mai trebuie să aibă dragoste pentru dans şi pentru cei care îi învaţă.

   Fiind coregraf v-aţi specializat anume în dans popular…
M-am specializat anume  în acest tip de dans pentru că eu cunosc bine specificul, natura şi legile dansului popular. În plus eu am şcoală în dans popular. Mă simt cel mai bine în acest tip de dans şi stiu că pot să ofer cevă de preţ celor pe care îi învăţ.


   Care tip de dans din marea categoria a dansurilor populare îl consideraţi a fi cel mai interesant?
Un dans extraordinar de frumos   este dansul căluşarilor,  îl atestăm în perioada lui Dimitrie Cantemir. Colectivul meu, din păcate, nu-l dansează pentru că nu avem acele costume speciale.
Horele, sârbele,  brâul şi bătuta moldovenească  sunt dansuri prezente în repertoriul ansamblului Hora-Horiţa.


   Vorbiţi-mi despre  tineri din ansamblul pe care îl conduceţi…
Despre aceşti tineri pot vorbi doar cu cuvinte de laudă. Sunt tineri născuţi în oraş, care în viaţa lor nu au încălţat o opincă, dar care au prins gustul pentru dansul popular şi de trei ori pe săptămână  vin la repetiţii şi  îşi dedică timpul dansului pentru că ei au înţeles că dansul popular îi ajută să trăiască intens viaţa.
Ansambul pe care îl conduc, Hora-Horiţa , include trei grupe. Prima grupă este cea mică, în componenţa căreia sunt elevi de clasele primare de la liceul PrometeuPrim. Grupa mijlocie Alunelul, care are  deja 6 ani de când activează, se pregăteşte pentru integrarea în grupul mare, Hora-Horiţa care este baza ansamblului .

    Care este cea mai importantă realizare pe plan profesional al ansamblului Hora-Horiţa?
Cea mai mare realizare ar fi Titlul Onorific de ansamblu model grad superior, apoi diplomele de cea mai înaltă distincţie pe care le-a obţinut ansamblul de la diferite festivaluri internaţionale la care a participat în Olanda, România, Polonia  şi Germania.

   Cum apreciaţi tendinţa tinerilor de a practica mai mult dansurile moderne în defavoarea celor populare?
E un lucru firesc ca să coexiste dansul popular şi cel modern dar fiecare îsi alege ceea ce îi este pe potrivă şi ceea ce îi place.


   Cum carecterizaţi cultul dansului în Republica  Moldova?
Exsită un  cult al dansului în Republica  Moldova. Eu ştiu foarte multe colective de copii şi de tineret care practică dansul. Cu parere de rău,  nu sunt susţinuţi  financiar de Ministerul Culturii sau de Ministerul Educaţiei. Foarte mulţi coregrafi lucreză pentru că sunt îndrăgostiţi de arta coregrafică . Ar trebui ca organele de resort să se întoarcă cu faţa spre cei împătimiţi de dans.
Cred că politica vizavi de propagarea culturii  trebuie revăzută  pentru că cultura trebuie pusă în capul mesei.






Studenţi "istorici" talentaţi în pictură

 Știre realizată de Lucia Vulpe
                                     
Studenţii Facultăţii de Istorie şi Filozofie a USM, şi-au demonstrat talentul în arta picturii.                                                                                                                                                                    Cu ocazia împlinirii 65 de ani de activitate a Facultăţii, la iniţiativa Consiliului Organizatoric şi Consiliului Sindical, a fost organizat concursul "Gazeta de perete".  În cadrul acestei activităţi, 40 de studenţi divizaţi în 10 echipe, au participat cu cîte o gazetă de perete cu genericul: "Studentul de ieri, de azi, de mâine".  Concursul a fost organizat cu sprijinul Decanatului Facultăţii, mai multor Instituţii şi Companii din ţară. Aceştea, vor premia 3 echipe cîştigătoare cu cărţi, rechizite şi premii băneşti cu suma cuprinsă între 100 şi 200 lei.                                                                                                                                                                 "Am decis să organizăm acest concurs pentru a le permite studenţilor să-şi dea frîu liber imaginaţiei, să "aşterne" o parte din viaţa lor studenţească în culori", menţioneză Victoria Cojocari, Preşedintele Consiliului Sindical al Facultăţii.                                                               Cristina Aghenie, participantă a concursului, spune că sunt binevenite astfel  de activităţi extracuriculare. Deasemenea tînăra precizează că este talentată în pictură şi speră să obţină un premiu de merit.                                                                                                                                                 Perioada de participare la concurs a fost de 31 octombrie-2 noiembrie. Gazetele vor fi apreciate de către o echipă de studenţi şi profesori ai Facultăţii, iar rezultatele vor fi anunţate la data de 3 noiembrie.
                                                                                                                                           Lucia Vulpe J093L
                                  

Răbdăm cât putem!

Știre realizată de Tatiana Gultur

De doua saptămâni studenţii caminului 6 a Universităţii de Stat din Moldova nu au apă caldă. 
Cauza acestei lipse nu o poate explica majoritatea locatarilor. Doamna de la recepţie, Silvia Rosca spune ca nu deţine nici o informaţie la acest subiect “ Iniţial când a fost deconectată apa caldă mi s-a spus ca nu va fi nevoie timp de o saptamină să descuiem duşul, alte indicaţii nu s-au dat.”
Dumitrita Furtuna, şefa de camin a declarat: “Printr-un ordin venit de la rectoratul USM a fost dată indicaţia să se demonteze contoarele la apa caldă ca ulterior să fie verificate însa inginerul nu a precizat cât timp aceasta necesită.”
Până când administraţia caminului se clarifică studenţilor nu le ramâne decât să se conformeze situaţiei. Lipsa apei calde este doar una dintre problemele cu care se ciocnesc locatarii caminului pe linga acestea se alatură mobilierul vechi, deconectarea luminii si altele.

O mînă de ajutor

Știre realizată de  Tatiana Gultur

Astăzi în incinta Unversităţii de Stat din Moldova a avut loc lansarea programului ICT Career Orientation. Acest program este destinat studenţilor de la specialităţile Tehnologii Informaţionale şi Comunicaţii  şi are drept scopul de a motiva şi de-a ghida tinerii spre cunoaşterea şi capitalizarea oportunităţilor de creştere profesională în domeniul TIC.  
Igor Bercu, reprezentantul companiei Endava a declarat: „Studenţii vor beneficia de posibilitatea unică de a participa la sesiunile de orientare în carieră oferite de diferite companii de top inclusiv şi de compania Endava. Programare, software testing, analiză, tehnologii GIS, project management şi team work sunt doar câteva din direcţiile care vor fi prezentate în cadrul cursuilor facultative.”
Fiecare curs are un anumit număr de ore şi au durata începând de la 5 zile pîna la 3 săptămâni. Sesiunile de orientare în carieră vor fi ţinute de diferiţi experţi, în limba de stat iar materialele teoretice vor fi în limba engleză şi rusă. La finele fiecăruii curs tinerii vor susţie un examen şi vor primi certificate de calificare.
Decanul Faculţii de Matematică şi Informatică, Andrei Perjan: „Vă îndemn să învăţaţi. Noi avem acorduri cu companii care ne oferă suport, ne oferă cursuri, cursuri la care puteţi afla care sunt componentele succesului în domeniul TIC de la cei mai buni specialişti şi veţi avea posibilitatea să comunicaţi cu potenţialii angajatori, nu rataţi şansa.” a susţinut el.
Cursurile necesită un suport financiar pentru acoperirea unor cheltuleli însă primii zece care se vor înscrie la acest program vor primi vaucere în valoare de 80 $ pentru studii.
Maria Vreme studentă la Facultatea de Matematică şi Informatică spune că aceste cursuri sunt binevenite mai ales pentru cei care învaţă ultimul an. Cei care vor participa la aceste lecţii vor avea şanse reale de a se angaja pe specialitatea care au obţinut-o la universitate.
Evenimentul este organizat de Asociaţia Naţională a Companiilor Private din Domeniul TIC în parteneriat cu Guvernul Republicii Moldova, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, cu suportul Proiectului Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor, finanţat de USAID. El va fi găzduit de două universităţi din Chişinău, USM şi UTM.




Expozitie de Arta la Facultatea de Jurnalism si Stiinte ale Comunicarii

Știre realizată de Aliona Sturzu

  Studentii Academiei de Arte au facut o expozitie la FJSC   USM. Astazi a avut loc deschiderea acesteea, iar in  holul facultatii de Jurnalism s-au strins nerabdatori profesorii si studentii pentru a privi lucrarile pictorilor incepatori.
Oaspetii Academiei de Arte au fost intilniti cu aplauze si zimbete. Decanul facultatii de Jurnalism, Mihai Guzun, i-a prezentat pe mai important oaspeti de la aceasta expozitie si le-a oferit cuvintul. Vlad Bulat spune ca intre facultatea de Jurnalism si facultatea de Arte Plastice, Scenografie , Teatru si Film exista o prietenie fructuoasa. ‘‘Pe acest hol unde sunt alti artisti, artisti ai artei cuvintului, si-au expus lucrarile tinerii artisti ai Academiei. Eu cred ca voi va vati invata unul de la altul lucruri interesante si frumoase’’ a mai mentionat Vlad Bulat.
Dintre oaspetii de onoare, la expozitie a mai fost present si Aurelian Danil, scenograf si profesor, ‘‘Sa fiti indragostiti de arta, atunci cind te indragostesti de arta este pentru toata viata’’ a specificat acesta.
Toti au ramas multumiti de expozitie si de atmosfera adusa de artistii tineri. ‘Aceasta expozitie este bine venita la facultatea noastra, este ceva frumos’’ a spus o studenta a facultatii de Jurnalism.
  Expozitia a fost facuta cu ocazia sarbatorilor de Craciun, timp in care studentii de la FJSC vor putea admira si reflecta asupra picturilor de pe holul facutatatii.

luni, 28 noiembrie 2011

”Vreau să fiu artistă jurnalistă”

Interviu realizat de Doina Dragoi

   Toată viața ei ține de muzică, iar visul ei este să devină artistă emerită a Republicii Moldova.  Se numește Aurelia Petrea, are 21  de ani și este studentă la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, USM. Cu toate acestea, concertele și concursurile atît naționale, cît și cele internaționale, nu sunt o piedică pentru succesul de la faculatate.

Doina Dragoi: Aurelia, adori muzica. Ce te-a determinat atunci să faci jurnalism?
Aurelia Petrea: Bună întrebare. În opinia mea, jurnalismul are tangențe directe cu muzica. Trebuie să știi cum să-ți creezi o imagine în lumea mondenă. Sunt lucruri necesare fără de care talentul nu ar supraviețui. De fapt, eu studiez tendințele de PR (piar), ceea ce înseamnă că pot singură să-mi creez personalitatea, pentru a fi pe placul publicului. Deci, jurnalismul reprezintă facultatea care mă va ajuta să progresez în cariera mea de cîntăreață.

Doina Dragoi: Cum ai realizat primii pași pe scenă?
A. P. : De fapt, cânt de când mă țin minte, dar oficial, cariera mea profesională a început la 4 ani, cînd părinții mei m-au dat la școala de muzică ”Filip Todirașcu”. Prin intermediul viorii am reușit să înțeleg mai bine rolul notelor muzicale. Totuși, să cînt am început prin clasa a IV-a, cînd am mers prima dată la orele de canto alături de profesoara dragă, Svetlana Sârbu.

D.D: Ai mai multe performanțe în muzică. Care te-a marcat cel mai mult?
A.P: Încă de la școală eram solista corului. De atunci au urmat o mulțime de concursuri care m-au marcat fiecare prin modul său de desfășurare, prin concurenții pe care mii aducea în postură de adversari. Spiritul de rivalitate m-a marcat cel mai mult la concursurile ”Star TV” și ”Școala Vedetelor”, unde concurenții erau pe măsura așteptărilor. Am mai făcut parte din studiourile ”Steaua Chișinăului”, ”Duetul anului”, de unde am luat performanțe în arta vorbirii și canto. Acestea au fost concursurile cele mai dure, anume ele m-au făcut să mă simt mai rezistentă, curajoasă și perseverentă!

D. D: Anul trecut ai fost în Tallin, Estonia la un concurs de muzică ușoară ”Lang Loul”. Ce poți spune despre performanțele obținute acolo?
A.P: L-aș cataloga drept cel mai frumos concurs din viața mea. A fost o experiență de neuitat  pe care le-o doresc tuturor interpreților începători. Am cunoscut multe talente și am început să cred în propriile forțe după ce am luat diploma de mențiune. Cea mai frumoasă realizare după acest concurs a fost piesa pe care am înregistrat-o după ce am venit acasă. Este cea mai importantă realizare a mea!

D.D : Participi activ la concursuri atît naționale, cît și internaționale. La facultate ții același ritm?
A.P: îmi place mult facultatea care-o fac, deaceea încerc să mă implic activ în tot ce-mi propune aceasta. Eu consider că timpul dacă e distribuit corect, le reușești pe toate.

D. D: Cum te vezi peste 10 ani: artistă sau jurnalistă?
A. P: Straniu, dar eu niciodată nu mă gîndesc la viitor ca la ceva planificat. Cu toate acestea, vreau să fiu o jurnalistă artistă. Sper că voi reuși să le îmbin pe aceste  două aspecte ale vieții mele. De ce nu? Eu cred în mine și în visul meu de a deveni o stea!

Doina Dragoi

17 izvoare din dealul de la bunica

Interviu realizat de Diana Eni

  S-a născut în Coşerniţa nouă, raionul Soroca  şi a avut parte de o copilărie frumoasă  şi activă. Face parte dintr-o familie cu cinci copii, avînd două surori şi doi fraţi care sunt mai mici decît ea.  Părinţii au fost cei care au instruit-o pe parcursul copilăriei şi au avut grijă să nu îi lipsească nimic. Persoana dată este Doamna Silvia Grossu, care în prezent este profesoară la Universitatea de Stat din Moldova.
1.De unde vi se trag rădăcinile dvs?
S.G.: Dacă e să vorbim despre generaţia buneilor şi a părinţilor, atunci eu vin din Cîmpia Sorocii de lîngă Nistru. Părinţii tatălui şi ai mamei sunt din Coşerniţa de pe malul Nistrului şi de acolo ne tragem şi noi. Numele de familie pe care l-am purtat înainte de căsnicie, e Donos, Donosie, Donose, sunt mai multe variante atunci în accepţia general e o familie cu originea în Grecia şi în Franţa. În Franţa este un sat de  pe munte, unde predomină acest nume de familie. Din partea mamei suntem români de baştină hîngăni şi andrieşi, fără de amestecuri. Din partea bunicii de pe tată am şi sînge ucrainean.
2.Unde v-aţi petrecut copilăria?
În satul meu de baştină Coşerniţa Nouă, dar cel mai mult îmi plăceau săptămîinile cînd plecam în sat la bunici, la Coşerniţa. Acest sat m-a impresionat destul de mult. Era într-o contradicţie evident cu felul de a fi al satului meu, cu oamenii şi hudicioarele. Aici este un relief deluros, stîncos şi cu foarte multe izvoare. Satul era situat în albia rîului Nistru, astfel mă impresionau tot felul de scoici şi pietricele. Şaptesprezece izvoare erau doar din dealul pe care locuia bunica mea şi din alte dealuri curgeau cîte 3-7 izvoare, mereu cu număr impar. Străbunicul meu ieşea în fiecare dimineaţă ca să cureţe cele 17 izvoare. Eu am crescut în susurul acestora, unde erau locuri foarte pitoreşti. Copilăria mea este foarte marcată de oamenii din acest sat. Ei purtau prenume pe care nu le auzisem niciodată : Agafia,Dosia, Agripina, Eftinia, Tecla, Istina, Axinia. Am avut o copilărie frumoasă şi plină de aventuri pe meleagurile acestui colţ de rai.


3.Ce v-a marcat copilăria dvs?
Pe mine m-a marcat atenţia cu care m-au copleşit toţi ai casei. Întotdeauna am simţit lucrul acesta. În casa noastră nu erau rostite astfel de cuvinte copiilor, precum “te iubesc”, însă atitudinea care o aveau părinţii faţă de noi şi care ne-o cultivau unul pentru celălalt se simţea şi nu mai era nevoie să se spună. Eu ştiam că mama ţine la mine , că tatăl se mîndreşte cu succesele mele de la şcoală. Lucrurile astea mă încălzeau şi m-au ajutat foarte mult, m-au ajutat să cresc cu sentimentul că sunt şi eu iubită şi că am fost aşteptată pe această lume. La noi în familie se muncea foarte mult. Tatăl meu se trezea, cum spunea mama “ Cînd se îngînă ziua cu noapte” la ora 4-5 dimineaţa. El avea mereu de lucru. De mică ştiam că părinţii mei sunt gospodari şi puteau să facă multe. Ei mereu se străduiau să avem de toate, să nu ne lipsească nimic, să mergem de puţine ori la magazin. Bunicii au fost şi ei cei care ne alintau cu anumite bunătăţi. Noi eram cinci în familie, dintre care eu eram cea mai mare. Am început să conştientizez rolul meu atunci cînd aveam vrio 5-6 ani . Mama deja avea încredere în mine şi mă lăsa acasă cu fraţii, unul avînd 2 ani şi altul unul şi jumate. De mică am învăţat să îmi asum responsabilităţile şi pentru ceilalţi. Aşa cum sunt cea mai mare dintre toţi sunt şi cea mai mică de statură. I-am ţinut pe toţi în braţă şi am purtat poverile în copilărie.
4.Care au  fost ghiduşiile cele mai interesante pe cînd eraţi mică?
Îmi aduc aminte că aveam o vecină, care îmi era şi prietenă pe nume Ludmila. Era o fată deosebită, avea nişte idei ieşite din comun, era  energică şi pe atunci una la părinţi, căci intervalul dintre ea şi fraţii ei este de mulţi ani. Ne plăcea să ne izolăm, să ne mai povestit diferite lucruri. Odată am plecat la ea, căci a spus că va fi acasă . În spatele casei era o şură care avea pod şi acolo putea să stea cloşca, puteau să intre găini să facă ouă. Acel loc era refugiul nostru .M-am dus în pod cu gîndul că ea o să vină, însă aşteptările mele m-au înşelat. Am mai stat, am strigat-o prin prejurul casei şi nu era. În timpul ăsta văd că o găină iese din cuibarul său şi acolo a rămas un ou cald şi frumos. L-am luat  fără ca să mă ascund prea tare şi repede     l-am dus mamei, fiindcă aşa făceam şi acasă. Mama m-a văzut şi m-a întrebat de unde vin, după care m-a întrebat ce am în mîină, la care eu am răspuns că un ou. M-a întrebat dacă Ludmila mi l-a dat şi eu la rîndul meu am spus sincer că nu. Ea atunci mi-a spus o zicală :” Azi un ou, mîine un bou, iată aşa devii hoţ”, după care m-am gîndit ce ar fi însemnînd aceasta şi de ce mama mi-a spus aceste cuvinte, dar nici nu  mai îndrăzneam să o întreb. Am dus oul cela înapoi cu mare ruşine şi aveam impresia că toată lumea se uita la mine. L-am pus unde era şi mă gîndeam că acum chiar nu am nevoie ca prietena mea să fie acasă. Iata aşa mi-a fost de învăţătură.
5. Ce era specific pentru familia în care aţi crescut?
 Mama nu ştiu cum făcea că era masa plină de bucate pentru noi. Foarte bine gătea, cred că deprinsese această meserie de la bunica . Un obicei la noi era că pentru sîmbătă şi duminică în a doua jumătate a zilei de sîmbătă se făceau plăcinte şi răcituri sau se tăia un iepure şi se făcea o ciulama sau  sarmale. Ca să avem timp de două zile, fiindcă mama nu obişnuia ca duminica să facă mîncare, căci se considera păcat. Cît timp decurgea liturghia nu aveai voie să lucrezi.
Un alt lucru specific ar fi că în toată dimineaţa mergeam la lavuar, în casă sau afară, treceam pe lîngă părinţi fără ca să le spunem  vreo vorbă, apoi ne spălam pe faţă, ne ştergeam după care mergeam la icoană şi  spuneam “Tatăl Nostru”. După toată această procedură spuneam bună dimineaţa părinţilor. Nu aveam voie să vorbim cu cineva pînă nu spuneam rugăciunea. Mama ne spunea “ Neprimenit nu vorbeşti cu mine. Dacă încă nu te-ai închinat Domnului nu ai dreptul să vorbeşti.” Eu credeam că aşa se face peste tot şi nu am ştiut că aceasta era o modalitate de educaţie doar la noi în familie. Pe lîngă aceasta am mai conştientizat şi alte reguli care erau specifice doar în cadrul familiei noastre. Aveam în curte o fîntînă.Atunci cînd veneam cu căldarea de apă şi aveam vreun oaspete, trebuia să iau cu o cană apă neîncepută şi să propun mai întîi acestuia, după care aveam şi eu voie să beau. Mie mi se părea că e barbar în raport cu noi copiii şi mama ne-a explicat că prin acest fel demonstrăm respectul faţă de persoana (ele) din vizită.Un alt aspect era ca atunci cînd vedeam pe vreun naş de botez, fie chiar de departe trebuia să îl aştepţi sau să te apropii şi să te saluţi. Această faptă servea drept semn de respect. Odată un naş de-al nostru s-a plîns că un frate nu i-a dat bună ziua. Pentru aceasta fratele a fost pedepsit în felul următor: noi toţi stăteam în faţa casei şi mama l-a trimis să spună: “ Bună ziua poartă” de 5 ori şi tot se întorcea înapoi.  Pentru mine aceste lucruri erau deja fireşti. Şi acestea nu sunt toate trăsăturile, care ne deosebeau de alţii.
6. Dar dvs respectaţi aceste reguli în familia pe care o aveţi?
 Nu pot să spun că exact aşa am procedat cu copii mei ca să îi învăţ, însă anumite reguli erau şi în casa noastră  “bătute în cui”. Reguli care ţin de igienă, curăţirea sufletului, că trebuiau să rostească rugăciune, să aprindă lumînare în amintirea cuiva, să facă o donaţie.